До 2013 року реєстраційним органом, який здійснював реєстрації речових прав було здебільшого БЮРО ТЕХНІЧНОЇ ІНВЕНТАРИЗАЦІЇ, рідше – Фонд комунального майна чи інші організації які існували при органах місцевого самоврядування.
Після реєстрації до 2003 року БТІ проставляло відповідний штамп про реєстрацію прав на правовому документі. А копії документів, на підставі яких проводилася реєстрація формувалися в справу в паперовому вигляді, які до сих пір зберігаються в архіві БТІ.
Після 2003 року реєстрація прав вже заносилась в електронний Реєстр прав власності, який є архівною складовою частиною Реєстру речових прав на нерухоме майно. Також до архівної складової ДРПНМ відноситься Єдиний реєстр заборон відчуження нерухомого майна та Державний реєстр іпотек.
Починаючи з 01.01.2013 р. почав діяти Реєстр речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Право власності відповідно до закону виникає з моменту державної реєстрації. Права, що виникли до 2013 року визнаються дійсними і не потребують перереєстрації відповідно до Закону.
Але з початком повномасштабного вторгнення багато людей втратили своє житло, або їх житло зазнало пошкоджень. Тому держава розробила програму компенсації за втрачене або пошкоджене житло в результаті бойових дій. Ця програма реалізується за допомогою подачі заяви в застосунку «ДІЯ». Але застосунок «ДІЯ» «бачить» лише ті об’єкти і права, які занесені до ДРРП, який діє з 2013 року. Тому особа, яка хоче подати заявку на компенсацію з зруйноване чи пошкоджене майно, повинна перереєструвати права власності в новий реєстр.
Але при цьому іноді виникають певні труднощі:
Якщо права реєструвались ще на паперових носіях в БТІ і їх не видно в РПВНі, то по таким правам державний реєстратор ЗОБОВ’ЯЗАНИЙ ПОДАТИ ЗАПИТ В БТІ, яке здійснювало реєстрацію відповідного права. І лише після підтвердження реєстрації і підстав реєстрації державний реєстратор реєструє права в новий реєстр речових прав.
Але якщо БТІ, яке здійснювало реєстрацію знищено, або НЕ вивезло архіви та реєстраційні книги з території де ведуться бойові дії, або перебуває в окупації, то часто отримати відповіді є НЕМОЖЛИВИМ, а тому і зареєструвати права державний реєстратор не має можливості.
Тому Міністерство юстиції на сьогодні рекомендує всім, в кого право власності було зареєстроване ще на паперових носіях перереєструвати в електронний реєстр речових прав. Для цього необхідно звернутись до будь-якого державного реєстратора при ЦНАПІ чи міських, селищних, сільських радах та зареєструвати свої права в електронний реєстр.
Для цього необхідно:
- Оригінал правовстановлюючого документу (це може бути: свідоцтво про право власності, свідоцтво про право на спадщину, договір купівлі-продажу, договір дарування, договір міни та інші) перелік цих документів міститься в ст. 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно»;
- Технічний паспорт;
- Паспорт та ІПН власника(ків) житла.
Нотаріально засвідчена довіреність (у разі подання заяви уповноваженою особою) та паспорт, ІПН уповноваженої особи.
Телефон для довідок: 0-800-40-44-45. Дзвінки безкоштовні.